Зразок завдань для конкурсного випробування з української мови
Зразок завдань для конкурсного випробування з української мови
5 клас
1. Позначте рядок, у якому всі іменники стоять у формі кличного відмінка:
А) сестро, Олена, земляче, мріє;
Б) душе, козаче, земля, старосто;
В) матусю, брате, Україно, друже;
Г) дубе, тополе, калино, вишня.
2.Типи мовлення є такі:
А) розповідь, опис, художній, науковий;
Б) розповідь, опис, роздум, оцінка предмета (явища);
В) художній, публіцистичний, опис, роздум;
Г) публіцистичний, художній, опис, роздум.
3. У реченні Більша за все на світі дід любив сонце (О.Довженко) слово сонце є:
А) підметом;
Б) присудком;
В) додатком;
Г) обставиною.
4. Позначте речення зі вставними словами:
А) Усе навколо казкою здається. (Б. Остапенко);
Б) То як вам земляки живеться. (В.Дворецька);
В) Крізь ці кущі здається ніхто не пробереться. (Н.Забіла);
Г) Будьте з рідними ніжні й ласкаві. (М.Луків).
5. Позначити рядок, що містить складне речення:
А) Упертість і труд усе перетруть;
Б) Скоро казка любиться, та нескоро діло робиться;
В) Без праці жити - тільки небо коптити;
Г) Робить за одного, а їсть за трьох.
6. Позначте рядок, у якому слово передано звукописом:
А) [ ш ч и ' р і с ' т ` ];
Б) [ к и й ї в с ' к и й];
В) [ щ а с ' т ` а ].
7. Позначте рядок, у якому в усіх словах можливе чергування приголосних звуків:
А) друг, вік, дух, ріг;
Б) пастух, стіл, язик, поріг;
В) бік, вуха, каша, молоко;
Г) пече, пише, читає, ріже.
8. Позначте рядок зі словами, від яких можна утворити прикметники з -нн:
А) кінь, осінь, день, сон;
Б) чавун, пташина, туман, океан;
В) лимон, калина, вдячність, міна;
Г) година, ворона, закон, ціна.
9. Позначте рядок, у якому всі слова - однозначні:
А) завдання, кабінет, темний;
Б) бажати, казка, пелюстка, родина;
В) іменник, кобза, нафта, тонна;
Г) розквіт, тугий, качан, футбол.
10. Позначте рядок із фразеологізмом, що є антонімічним до виразу опускати руки:
А) влипнути в халепу;
Б) сміятися на кутні;
В) держати хвіст бубликом;
Г) змішати з болотом.
11. Позначте (слова) рядок, у якому всі слова не мають закінчення:
А) пані, швидко, учора, блиск;
Б) таксі, щиро, здавна, колібрі;
В) шоу, вар'єте, бокс, відважно;
Г) леді, лікар, парі, пепсі.
12. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з префіксом с- :
А) (з-;с-) повістити, ( з-; с-) ходи, (з-;с-) печений, (з-;с-) плетений;
Б) (з-;с-) попелити, (з-;с-) чіпляти, (з-;с-) погад, (з-;с-) топтаний;
В) (з-;с-) причинити, (з-;с-) піткнутися, (з-;с-) сувати, (з-;с-) казати;
Г) (з-;с-) пробувати, (з-;с-) тислий, (з-;с-) сідатися, (з-;с-) чорніти.
Зразок завдань для конкурсного випробування з української мови
6 клас
1. До словосполучень не належать:
А) поєднання іменника з прикметником;
Б) поєднання дієслова з прислівником;
В) поєднання іменника або займенника з прийменником;
Г) поєднання іменника з іменником.
2. Власні українські слова - це слова, які:
А) прижилися у мові, прийшовши зі старослов'янської мови;
Б) утворилися безпосередньо в українській мові;
В) сягають корінням у неслов'янські мови;
Г) використовують люди, що живуть у певних місцевостях.
3. Позначте рядок, у якому всі іменники у форми родового відмінка однини мають закінчення -а (-я):
А) ясень, студент, млин, танець;
Б) пароплав, майданчик, цукор, чай;
В) Київ, іменник, вовк, долар;
Г) Луцьк, Кривий Ріг, Конотоп, Зелений Клин.
4. Позначте рядок, у якому всі іменники - власні назви пишуться з великої літери і в лапках:
А) книгарня Сучасник, кінотеатр Глобус, місто Ромни;
Б) казка Котигорошко, ріка Дніпро, опера Наталка Полтавка;
В) поема Євшан-зілля, фестиваль Червона рута;
Г) оповідання Олівець, пісня Два кольори, торт Київський.
5. Позначте рядок з іменниками, які без не не вживаються:
А) наук, неволя, непосида, незадоволення;
Б) ненависть, необачність, непокора, нечупара;
В) недбальство, нелад, нероба, нехлюйство;
Г) немовля, нежить, неділя, незабудка.
6. Позначте рядок, у якому всі прикметники є прикметниками найвищого ступення порівняння:
А) тепліший, найвужчий, якнайчистіший;
Б) щонайдужчий, завеликий, найактивніший;
В) найкращий, широченний, якнайцінніший;
Г) якнайглибший, найрідніший, найбільш вагомий.
7. Позначте рядок, у якому прикметник є присудком:
А) В'ється стежка скрипковим ключем;
Б) Я чужий у полі голубому;
В) Шляхи поростають дрімучим терпким полином;
Г) З ласкавістю тихою з'являється сонце мені.
8. Позначте рядок, у якому в усіх прикметниках відбувається подвоєння через збіг на межі значущих частин слова:
А) змін..ий, височен..ий, безцін..ий;
Б) годин..ий, незрівнян..ий, осін..ій;
В) полин..ий, балкон..ий, сон..ий;
Г) злочин..ий, лимон..ий, широчен..ий.
9. Позначте рядок, у якому всі відмінкові форми числівників правильні:
А) одинадцятьма, сто сорока п'яти, у двадцять сьомому;
Б) шісдесятьох, семистами, п'ятнадцяти;
В) дев'яноста двох, шістсот тридцять четвертого;
Г) сімдесятьома шістьома, двохсот, сорока шести.
10. У реченні Із дев'яноста голок сокири не склеїли числівник є:
А) підметом;
Б) присудкаом;
В) означенням;
Г) додатком.
11. До розряду особових належать займенники:
А) хто, що, який чий, котрий, скільки;
Б) я, ми, ти, ви, він, вона, воно, вони;
В) весь, всякий, кожний, сам, самий, інший;
Г) той, цей, такий, стільки.
Зразок завдань для конкурсного випробування з української мови
7 клас
1. Укажіть рядок, дієслова якого вживаються в початковій формі:
А) Таланити, шаленіємо, управився б, говорять;
Б) щастити, буяти, скаженіти, керувати;
В) вирувати, висловлюємося, говоріть, зробив би;
Г) написав би, образити, надаємо, повідомте.
2. Укажіть рядок дієслів не доповненого виду:
А) рахувати, плекати, берегти, цокотіти;
Б) гріти, поберегти, дійти, угледіти;
В) шанувати, здійнявся, рвонути, виминають;
Г) видзвонювати, втручатися, листуєшся, здійснив.
3. Укажіть рядок, дієслова якого не вживаються без не:
А) не/хтувати, не/зчувтися, не/навидіти, не/вгавати;
Б) не/славити, не/поважати, не/мати, не/зрозуміти;
В) не/обернувся, не/дописав, не/дочув, не/схотіла;
Г) не/притомніти, не/дочитати, не/намалювати, не/ завершити.
4. Укажіть рядок дієслів 1 дієвідміни:
А) робити, закричати, стояти, шелестить;
Б) принести, озиратися, довідатися, випікати;
В) підживити, напустився, графити, пекти;
Г) обважніти, скотитися, притягти, гупати.
5. Вкажіть речення, у якому неправильно розставлено розділові знаки при дієприкметниковому звороті.
А) Дружно спаяний нарід дуже схожий на граніт. (Нар. творч.)
Б) Бриніла тиша, плетена зірками. (І. Драч)
В) І дихає на мене давниною, огорнутий легендами, курган. (М. Нибіда)
Г) Мені ще й досі берег сниться, зашитий сонячним огнем. (В. Сюсюра)
6. Позначте рядок, у якому всі дієприкметники пишуться з не окремо:
А) не/политі квіти; не/вибране поле;
Б) не/стримані почуття; не/вгамовані діти;
В) не/виправлена вчителем помилка; не/відредагований учнем твір;
Г) не/ знайдений предмет; не/ загнузданий кінь.
7. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з двома нн:
А) недійсне…ий, недоле…ий, неоцінне…ий;
Б) прикова…ий, застеле…ий, непримире…ний;
В) вар..ний, нездійсн…ий, несназан…ий;
Г) просія..ий, незліче..ий, схиле..ий.
8. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з однією н:
А) неви..ий, непримире..ий, невбполе..ий;
Б) незкінче..ий, нездола..ий, невдоволе..ий;
В) невиснажне..ий, неврівноваже..ий;
Г) стара..ий, недозволе…ий, нагородже..ий;
9. Дієприслівним докопаною виду утворюються за допомогою суфіксів:
А) -учи; В)-анн(ий), -янн(ий);
Б) -ачи, -ячи; Г)-иш, -виш;
10. Позначте речення, у якому неправильно розставлено розділові
знаки:
А) Брати у батьківській старій оселі не розділившися;
Б) Поїзд мчав майже не зупиняючись на станціях врізаючись у білі глибини безкраїх березових лісів. (О. Гончар)
В) Маловий і стріляв, і пішов, і сміявся, не чуючи себе, не чуючи інших. (О. Гончар)
Г) Там пішли ми в життя на світанку, полюбивши велику мету. (А. Малишко)
11. Визначте рядок, у якому всі прийменники пишуться окремо:
А) У/справі, незважаючи/на, з/метою, згідно/з;
Б)
На/в/коло, на/відміну/від, з/поміж, із/над;
В) За/для, по/під, відповідно/до, на/перед;
Г) З/поза, у/супереч, по/близу, незалежно/від.
12. Визначте рядок, у якому похідні прийменники утворені від прислівників:
А)
Близько, вглиб, край, посеред;
Б) Напередодні, окрім, замість, проміж;
В) Навколо, навкруги, уздовж, упоперек;
Г) Назустріч, протягом, кінець, наперекір.
Зразок завдань для конкурсного випробування
8 клас
1. Позначте словосполучення:
А) іде дощ;
Б)
буду писати;
В) найбільш красивий.
Г) прийшли швидко.
2. Визначте речення з складними присудками:
А)
Хто любить працювати, той буде щастя мати;
Б) Погане зілля всюди росте;
В) Час лінує усе;
Г) Багатство з глузду зводить.
3. Які з поданих словосполучень іменникові?
А)
Ходити до школи, щирий серцем, менше
трьох;
Б) Цілий день, високо в небі, щось цікаве;
В) Білий сніг, учень з книгою, широка
річка;
Г) Булижно щасливий, дещо з речей, три
студенти.
4. Визначте речення зі складним іменним присудком:
А)
Починав жевріти схід сонця; (Панас Мирний).
Б) Всякий птах свій голос має; (Народ. творч.)
В) Любов до людей - це твоя моральна
серцевина. (В. Сухомлинський)
5. Укажіть односкладне речення. Визначте його тип:
А)
Що ж я повинен?
Б) І скільки хмільної тривоги намито в дзвінку прохолоду ночей. (І. Котляревський);
В) Я хочу;
Г) Три печальні фігури із свічками в руках. (І. Муратов)
6. Наведіть приклад односкладного речення.
Дійова особа граматично не виражається:
А)
в означено-особовому р-ні;
Б) в неозначено-особовому р-ні;
В) у називному р-ні;
Г) у безособовому реченні.
7. Позначте рядок, у якому правильно поставлено тире в неповному реченні:
А)
Три по три - дев'ять.
Б) У тітки Василини - рушники на стінах. (В. Лісовський)
В) За чорним полем - ще чорний ліс. (Г. Калюжна)
Г). Ми - гінці крилаті, знаменосці днів нових.
8. Укажіть називне односкладне речення:
А)
Із можливого в чудеснее перекинуто мости. (М.
Рильський)
Б) Ось листки із клена, з дуба і берези… (О. Орач)
В)
Як тонно чути сіно у повітрі! (О. Орач)
Г) Голова з великим оком і закинутим донизу орлиним дзьобом ледь нахилена. (В. Коваленко)
9. Наведіть власний приклад називного
односкладного речення.
Позначте речення, у якому неправильно розставлено розділові знаки:
А)
Почав, отже, ходити і я до школи. (О. Вишня)
Б) А все-таки катюзі як кажуть, буде по заслузі. (Л. Глібов)
В) В неволі тяжко, хоча й волі сказать по
правді не було.
Г) Завітати у Чернятин, скажімо, у вихідний день-значить побувати на святі
кольорів.
10. Чим вставлені конструкції відрізняються від вставних?
А)
вони містять у собі додаткове повідомлення;
Б) будовою;
В) місцем у реченні;
Г) інтонацією та розділовими знаками при
них.
11. Укажіть правильнее твердження:
А)
Звертання є головним членом речення;
Б) Звертання не є членом речення;
В) Звертання є відокремленим членом речення;
Г) Звертання є другорядним членом речення.
12. Укажіть правильнее твердження:
А) Звертання- це слово, що називає особу або предмет, до якого звертаються з мовленням;
Б) Звертання - це чуже мовлення, передане дослівно, без змін;
В) Звертання - це слово, яке виражає ставлення мовця до висловлювального ним повідомлення;
Г) Звертання - слово або сполучення слів, речення, що містить у собі додаткове повідомлення. Не правильні твердження замість правильних.
Зразок завдань для конкурсного випробування
9 клас
1. Частини складносурядного речення поєднуються за допомогою сполучників:
А) єднальних, протиставних, розділових (сурядності)
Б) часових, причинних мети;
В) умовних, допустових;
Г) наслідкових, порівняльних.
2. Підрядність, при якій перша підрядна частина залежить від головної, друга - від першої підрядної частини, третя від другої і т.д., - це:
А) однорідна підрядність;
Б) неоднорідна або паралельна підрядність;
В) послідовна підрядність;
3. Кома не ставиться між частинами такого складносурядного речення:
А) Пробіг автомобіль, і синя хмара диму за ними розвіялась. (М. Рильський);
Б) Вже іншими, і в наших голосах якесь заграло оксамитне. (М. Рильський);
В) Човни у пристанях, і згорнуто вітрило. (М. Рильський);
Г) Там дише стомлено безмежний океан і віє запахами прогнилих трав та йоду. (М. Рильський);
4. Безсполучникове складня речення -це:
А) речення, в якому прості речення об'єднані за змістом та інтонацією без допомоги сполучників і сполучних слів;
Б) складне речення, яке складається з двох або кількох простих речень, що з'єднується сполучниками і одне з яких є залежним від іншого;
В) складне речення, яке складається з двох або кількох простих речень, з'єднаних сполучником, і рівноправних між собою.
5. Між двома частинами безсполучникового складного речення крапка з комою ставиться якщо:
А) наступна частина розкриває зміст попередньої;
Б) зміст частин протиставляється;
В) частини значно поширені, не тісно пов'язані між собою за змістом.
6. Тире ставиться в такому складному безсполучниковому реченні:
А) Висипали запорожці - лиман човни вкрили (Т. Шевченко);
Б) Бувають дивні на зимні діла: серед зимин черешня зацвіла; (Д. Павленко);
В) Хай оживає істина стара: людина починається з добра. (Л. Забашта)
7. За значенням слова поділяються на такі групи:
А) діалектизми, професіоналізми, терміни;
Б) синоніми, антоніми, омоніми;
В) власні українські слова і слова запозичені;
Г) слова індоєвропейського походження та спільнослов'янська лексика.
8. Правопис особових закінчень дієслів залежить від:
А) часу дієслів;
Б) способу дієслів;
В) виду дієслів;
Г) дієвідміни дієслів.
9. Кількість звуків і букв збігається у слові:
А) джміль;
Б) щирість;
В) підвір'я;
Г) день.
10. Тема тексту - це:
А) те, про що в ньому йдеться, його зміст;
Б) комунікативна мета висловлювання;
В) частина тексту, що містить його головну думку.
11. Проміжною ланкою між текстом і реченням є:
А) слово;
Б) словосполучення;
В) ССЦ;
Г) абзац.
12. Для зав'язку речень у тексті є:
А) «дане»;
Б) «нове»;
В) граматична основа речення;
Г) другорядні члени речення.
Зразок завдань для конкурсного випробування
10 клас
1. Префікс з- переходить у префікс с- перед буквами:
А) б, п, в, м, ф;
Б) д, т, з, ц, ч, ж;
В) ж, ч, ш, та г, к, х;
Г) к, п, т, ф, х.
2. Правильними є таке написання слова:
А) Ігоревич;
Б) Ігорьович;
В) Ігорєвич;
Г) Ігорович.
3. Основа слова - це:
А) головна значуща частина слова, що містить спільне значення споріднених слів;
Б) частина слова без закінчень, що виражає лексичне значення слова;
В) змінна, значуща частина слова, що виражає його граматичне значення.
4. Нульові закінчення мовні у словах:
А) метро, кашне, манто, фає;
Б) вгору, взимку, мимохіть, слідом;
В) край, народ, писар;
Г) читати, перемогти, навчаючи, вивчивши.
5. Лексикологія вивчає:
А) словосполучення і речення;
Б)
слова як частина мови;
В) слова, їх значення, походження, вживання;
Г) правила вимови слів.
6. Власні українські слова - це:
А) слова, що ведуть початок з індоєвропейської
мовної стильності;
Б) слова, що виникли в спільнослов'янський період;
В) слова, що походить із східнослов'янської лексики;
Г) слова властиві лише українській мові.
7. М'який знак не пишеться:
А)
перед буквою «о»;
Б) перед буквосполученням «йо»
В) у дієсловах на -ть, -ться;
Г) після букв, що позначають губні та шиплячі
приголосні, а також після букви р.
8. Апостроф не ставиться після букв, що позначають губні приголосні, перед буквами я, ю, є, ї:
А)
сузір(')я, міжгір(')я, подвір(')я, пір(')я;
Б) черв(')як, верб(')я, арф(')яр,
верф()ю;
В) медв(')яний, рев(')яний, мавп(')чий, ць(')ях;
Г) без(')ядерний, під(')їхати, двох(')ярусний.
9. М'який знак не пишеться у таких словах:
А)
Ольці, бурульці, доньчин, Саньчин;
Б) Скранці, Таменці, спільці, матійчин;
В) яблунь, пісень, земель, знань.
10. Риторика - це:
А) відповідь, заперечення, зауваження одного з учасників діалогу іншому;
Б)
наука про правильну
вимову та наголошення слів;
В) теорія ораторського мистецтва.
11. Видатні оратори Київської Русі - це:
А)
Демосфен та Цицерон;
Б) Іларіон та Кирило Туровський;
В) Феофан Прокопович та Григорій Скоровода.
12. План лекції - це:
А) повний письмовий виклад змісту виступу;
Б) слова та звороти, які означають поняття та явища ревної галузі знання;
В) послідовність і взаємозв'язок тематичних частин виступу, зафіксований у
вигляді переліку ключових понять або
суджень.